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Wild Tamerlane is a variant of Tamerlane's
Chess which offers more direct sensations than Tamerlane
2000.
The fact that strong pieces can only appear
after promotion may appear too slow to some modern players. Those
looking for strategies around "bloody" battles, may appreciate
this variant where a couple of Queens and Eagles are present on
the initial set-up.
The board has 11 x 11 squares. The 11 files respect the original
configuration of Tamerlane's Chess with a central King. The 11
ranks give more space to the game allowing to arrange the piece
before struggling. Moreover, they place Bishops and Camels on same
colors allowing attack of opposite counterparts and mutual
protection.
There are 28 pieces per side: 1 King, 2 Queens, 2 Eagles, 2
Bishops, 2 Knights, 2 Rooks,
2 Elephants, 2 Camels, 2 Cannons and 11 Pawns.
Moves
And Captures
King, Bishop, Knight and Pawn are orthodox.
- King: moves as in usual
Chess, except there is no castling at Wild Tamerlane.
- Rook: exactly as in usual
Chess except there is no castling at Wild Tamerlane.
- Camel: a well known piece from medieval Muslim
great Chess like Tamerlane's Chess.
It jumps to the opposite square of a 2x4 rectangle, like an
extended Knight. No matter what intermediate squares contain.
Note that it always stays on the same color of square.
- Pawn: moves exactly as in usual
Chess. Promotion, see below.
- Eagle: moves one square diagonally and then,
slides away of an indefinite number of squares vertically or
horizontally. It is authorized to go only one square diagonal.
It can not jump and the unobstructed path must start with the
diagonal movement. This piece is almost as powerful as the Queen
and is inspired by the Giraffe from Tamerlane's Chess and the
"Aanca" (a mythical giant bird praying elephants, mistaken for a
gryphon) from Alfonso X's Grant Acedrex.
Other Rules
- Prise en passant: follows the orthodox rules.
- Castling: there is no castling at Wild Tamerlane.
- Pawn's Promotion: the Pawn promotes to a Queen or an
Eagle, at the player's choice, when reaching the last opposite
row of the board.
- End Of Game: victory is obtained when
the opposite King is checkmated. All other types of endgame
(stalemate, perpetual check,...) are classic.
Pieces Value
Zillions gives these average values, normalized to 5 for the
Rook:
Pawn: 0.6, Camel: 2.2, Elephant: 2.5, Knight: 2.5, Bishop: 3.4,
Cannon: 4.9, Rook: 5, Eagle: 7.7, Queen: 8.2 .
Règles
La variante "Wild Tamerlane" propose une mêlée furieuse où Dames
et Aigles s'affrontent dès le début de la partie.
Il y a 28 pièces dans chaque camp: 1 Roi, 2 Dames, 2 Aigles, 2
Fous, 2 Cavaliers, 2 Tours, 2 Éléphants, 2 Chameaux, 2 Canons et
11 Pions.
Les blancs commencent la partie.
MOUVEMENTS ET CAPTURES
- Le Roi, la Dame, le Fou, le Cavalier, la Tour et le Pion sont
identiques aux Échecs Orthodoxes.
- Le Chameau saute vers la case opposée d'un rectangle 2x4.
Cela revient à enchaîner deux pas de Tour avec un pas de Fou
dans n'importe quel ordre. Peu importe ce que contiennent les
cases intermédiaires. Le Chameau est emprunté aux Échecs de
Tamerlan:
- Le Canon se déplace comme une Tour. La prise d'une pièce
ennemie se fait lorsque le Canon se trouve aligné (rangée ou
colonne, jamais en diagonale) avec elle et qu'une et une seule
autre pièce, amie ou ennemie, s'interpose entre eux. La pièce
intermédiaire "charge" le Canon qui peut alors prendre la pièce
ennemie. Dans ce cas, le Canon prend la place de la pièce
ennemie en sautant par dessus la pièce intermédiaire qui, elle,
ne bouge pas. Le Canon est repris du Xiangqi.
- L'Éléphant: se déplace au choix d'une ou de deux cases en
diagonale, en avant comme en arrière. Il peut sauter par dessus
la première case, si celle-ci est occupée, pour atteindre la
deuxième case en diagonale. L'Éléphant, ainsi que le Canon, se
retrouvent dans Shako.
- L'Aigle se déplace d'une case diagonalement et s'éloigne
ensuite d'un nombre indéfini horizontalement ou verticalement.
Il peut avancer à une case en diagonale seulement. Il ne peut
pas sauter par dessus des cases occupées et doit obligatoirement
commencer son déplacement par le pas en diagonale. C'est une
pièce originale empruntée au Grant
Acedrex. Il est presque aussi puissant que la Dame.
REGLES PARTICULIERES
- Il n'y a pas de roque au Wild Tamerlane.
- Prise en passant: s'applique à un Pion qui se déplace pour son
premier mouvement de 2 cases dans les mêmes conditions qu'aux
Échecs Orthodoxes.
- Promotion du Pion : le Pion qui parvient sur la dernière
rangée est échangé contre une Dame ou un Aigle, au choix du
joueur.
La victoire s'obtient par la mise en échec et mat du Roi adverse.
Les autres types de fins de partie (pat, échec perpétuel, ...)
restent identiques aux Échecs Orthodoxes.
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