Wild Tamerlane 

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Wild Tamerlane is a variant of Tamerlane's Chess which offers more direct sensations than Tamerlane 2000.

 The fact that strong pieces can only appear after promotion may appear too slow to some modern players. Those looking for strategies around "bloody" battles, may appreciate this variant where a couple of Queens and Eagles are present on the initial set-up.



The board has 11 x 11 squares. The 11 files respect the original configuration of Tamerlane's Chess with a central King. The 11 ranks give more space to the game allowing to arrange the piece before struggling. Moreover, they place Bishops and Camels on same colors allowing attack of opposite counterparts and mutual protection.

There are 28 pieces per side: 1 King, 2 Queens, 2 Eagles, 2 Bishops, 2 Knights, 2 Rooks,
2 Elephants, 2 Camels, 2 Cannons and 11 Pawns.

Moves And Captures

King, Bishop, Knight and Pawn are orthodox.

  • King: moves as in usual Chess, except there is no castling at Wild Tamerlane.
  • Rook: exactly as in usual Chess except there is no castling at Wild Tamerlane.
  • Camel: a well known piece from medieval Muslim great Chess like Tamerlane's Chess. It jumps to the opposite square of a 2x4 rectangle, like an extended Knight. No matter what intermediate squares contain. Note that it always stays on the same color of square.

  • Pawn: moves exactly as in usual Chess. Promotion, see below.
  • Eagle: moves one square diagonally and then, slides away of an indefinite number of squares vertically or horizontally. It is authorized to go only one square diagonal. It can not jump and the unobstructed path must start with the diagonal movement. This piece is almost as powerful as the Queen and is inspired by the Giraffe from Tamerlane's Chess and the "Aanca" (a mythical giant bird praying elephants, mistaken for a gryphon) from Alfonso X's Grant Acedrex.

Other Rules

  • Prise en passant: follows the orthodox rules.
  • Castling: there is no castling at Wild Tamerlane.
  • Pawn's Promotion: the Pawn promotes to a Queen or an Eagle, at the player's choice, when reaching the last opposite row of the board.
  • End Of Game: victory is obtained when the opposite King is checkmated. All other types of endgame (stalemate, perpetual check,...) are classic.


Pieces Value

Zillions gives these average values, normalized to 5 for the Rook:

Pawn: 0.6, Camel: 2.2, Elephant: 2.5, Knight: 2.5, Bishop: 3.4, Cannon: 4.9, Rook: 5, Eagle: 7.7, Queen: 8.2 . 


 Règles

La variante "Wild Tamerlane" propose une mêlée furieuse où Dames et Aigles s'affrontent dès le début de la partie.

Il y a 28 pièces dans chaque camp: 1 Roi, 2 Dames, 2 Aigles, 2 Fous, 2 Cavaliers, 2 Tours, 2 Éléphants, 2 Chameaux, 2 Canons et 11 Pions.

Les blancs commencent la partie.

MOUVEMENTS ET CAPTURES

  • Le Roi, la Dame, le Fou, le Cavalier, la Tour et le Pion sont identiques aux Échecs Orthodoxes.
  • Le Chameau saute vers la case opposée d'un rectangle 2x4. Cela revient à enchaîner deux pas de Tour avec un pas de Fou dans n'importe quel ordre. Peu importe ce que contiennent les cases intermédiaires. Le Chameau est emprunté aux Échecs de Tamerlan:
  • Le Canon se déplace comme une Tour. La prise d'une pièce ennemie se fait lorsque le Canon se trouve aligné (rangée ou colonne, jamais en diagonale) avec elle et qu'une et une seule autre pièce, amie ou ennemie, s'interpose entre eux. La pièce intermédiaire "charge" le Canon qui peut alors prendre la pièce ennemie. Dans ce cas, le Canon prend la place de la pièce ennemie en sautant par dessus la pièce intermédiaire qui, elle, ne bouge pas. Le Canon est repris du Xiangqi.
  • L'Éléphant: se déplace au choix d'une ou de deux cases en diagonale, en avant comme en arrière. Il peut sauter par dessus la première case, si celle-ci est occupée, pour atteindre la deuxième case en diagonale. L'Éléphant, ainsi que le Canon, se retrouvent dans Shako.
  • L'Aigle se déplace d'une case diagonalement et s'éloigne ensuite d'un nombre indéfini horizontalement ou verticalement. Il peut avancer à une case en diagonale seulement. Il ne peut pas sauter par dessus des cases occupées et doit obligatoirement commencer son déplacement par le pas en diagonale. C'est une pièce originale empruntée au Grant Acedrex. Il est presque aussi puissant que la Dame.

REGLES PARTICULIERES

  • Il n'y a pas de roque au Wild Tamerlane.
  • Prise en passant: s'applique à un Pion qui se déplace pour son premier mouvement de 2 cases dans les mêmes conditions qu'aux Échecs Orthodoxes.
  • Promotion du Pion  : le Pion qui parvient sur la dernière rangée est échangé contre une Dame ou un Aigle, au choix du joueur.

La victoire s'obtient par la mise en échec et mat du Roi adverse. Les autres types de fins de partie (pat, échec perpétuel, ...) restent identiques aux Échecs Orthodoxes.


You can play Wild Tamerlane providing you own Zillions-of-games software. Download this zip-file: cazauxchess.zip

Vous pouvez jouer à Wild Tamerlan si vous possédez Zillions-of-Games en téléchargeant le fichier ci-dessus.

You can play Wild Tamerlane on Jocly with 3D graphics! >> Here


 Find Wild Tamerlane in the Chessvariants pages , at the bottom of this page.

There is a preset to play it there.


Diagrams made with the fantastic Chess Board Painting Tools provided by Musketeer Chess


10/02/2020
(modified 05/08/2021)