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Wild Tamerlane is a variant of Tamerlane's Chess which offers
more direct sensations than Tamerlane
2000.
The fact that strong pieces can only
appear after promotion may appear too slow to some modern
players. Those looking for strategies around "bloody"
battles, may appreciate this variant where a couple of
Queens and Eagles are present on the initial set-up.

The board has 11 x 11 squares. The 11
files respect the original configuration of Tamerlane's
Chess with a central King. The 11 ranks give more space to
the game allowing to arrange the piece before struggling.
Moreover, they place Bishops and Camels on same colors
allowing attack of opposite counterparts and mutual
protection.
There are 28 pieces per side: 1 King, 2
Queens, 2 Eagles, 2 Bishops, 2 Knights, 2 Rooks,
2 Elephants, 2 Camels, 2 Cannons and 11 Pawns.
Moves And Captures
King, Bishop, Knight and Pawn are
orthodox.
- King: moves as in usual Chess, except there is
no castling at Wild Tamerlane.
- Rook: exactly as in usual Chess except there is
no castling at Wild Tamerlane.
-
Camel: a well known
piece from medieval Muslim great Chess like Tamerlane's Chess. It jumps
to the opposite square of a 2x4 rectangle, like an
extended Knight. No matter what intermediate squares
contain. Note that it always stays on the same color
of square.
-
Pawn: moves exactly
as in usual Chess.
Promotion, see below.
-
Eagle: moves one
square diagonally and then, slides away of an
indefinite number of squares vertically or
horizontally. It is authorized to go only one square
diagonal. It can not jump and the unobstructed path
must start with the diagonal movement. This piece is
almost as powerful as the Queen and is inspired by the
Giraffe from Tamerlane's Chess and the "Aanca" (a
mythical giant bird praying elephants, mistaken for a
gryphon) from Alfonso X's Grant
Acedrex.

Other Rules
- Prise en passant: follows the orthodox rules.
- Castling: there is no castling at Wild
Tamerlane.
- Pawn's Promotion: the Pawn promotes to a
Queen or an Eagle, at the player's choice, when
reaching the last opposite row of the board.
- End Of Game: victory is
obtained when the opposite King is checkmated. All
other types of endgame (stalemate, perpetual
check,...) are classic.
Pieces Value
Zillions gives these average values,
normalized to 5 for the Rook:
Pawn: 0.6, Camel: 2.2, Elephant: 2.5,
Knight: 2.5, Bishop: 3.4, Cannon: 4.9, Rook: 5, Eagle:
7.7, Queen: 8.2 .
You can play Wild Tamerlane providing you
own Zillions-of-games software.
Download this zip-file: cazauxchess.zip
You can play Wild
Tamerlane on Jocly with 3D graphics! >> Here
Find Wild Tamerlane in the Chessvariants pages , at the
bottom of this page.
There is a preset to play it there.
Règles
La variante "Wild Tamerlane" propose une
mêlée furieuse où Dames et Aigles s'affrontent dès le
début de la partie.
Il y a 28 pièces dans chaque camp: 1 Roi,
2 Dames, 2 Aigles, 2 Fous, 2 Cavaliers, 2 Tours, 2
Éléphants, 2 Chameaux, 2 Canons et 11 Pions.
Les blancs commencent la partie.
MOUVEMENTS ET CAPTURES
- Le Roi, la Dame, le Fou, le Cavalier, la Tour et le
Pion sont identiques aux Échecs
Orthodoxes.
- Le Chameau saute vers la case opposée d'un
rectangle 2x4. Cela revient à enchaîner deux pas de
Tour avec un pas de Fou dans n'importe quel ordre. Peu
importe ce que contiennent les cases intermédiaires.
Le Chameau est emprunté aux Échecs de Tamerlan:
- Le Canon se déplace comme une Tour. La prise d'une
pièce ennemie se fait lorsque le Canon se trouve
aligné (rangée ou colonne, jamais en diagonale) avec
elle et qu'une et une seule autre pièce, amie ou
ennemie, s'interpose entre eux. La pièce intermédiaire
"charge" le Canon qui peut alors prendre la pièce
ennemie. Dans ce cas, le Canon prend la place de la
pièce ennemie en sautant par dessus la pièce
intermédiaire qui, elle, ne bouge pas. Le Canon est
repris du Xiangqi.
- L'Éléphant: se déplace au choix d'une ou de deux
cases en diagonale, en avant comme en arrière. Il peut
sauter par dessus la première case, si celle-ci est
occupée, pour atteindre la deuxième case en diagonale.
L'Éléphant, ainsi que le Canon, se retrouvent dans Shako.
- L'Aigle se déplace d'une case diagonalement et
s'éloigne ensuite d'un nombre indéfini horizontalement
ou verticalement. Il peut avancer à une case en
diagonale seulement. Il ne peut pas sauter par dessus
des cases occupées et doit obligatoirement commencer
son déplacement par le pas en diagonale. C'est une
pièce originale empruntée au Grant
Acedrex. Il est presque aussi puissant que la
Dame.
REGLES PARTICULIERES
- Il n'y a pas de roque au Wild Tamerlane.
- Prise en passant: s'applique à un Pion qui se
déplace pour son premier mouvement de 2 cases dans les
mêmes conditions qu'aux Échecs Orthodoxes.
- Promotion du Pion : le Pion qui parvient sur
la dernière rangée est échangé contre une Dame ou un
Aigle, au choix du joueur.
La victoire s'obtient par la mise en
échec et mat du Roi adverse. Les autres types de fins de
partie (pat, échec perpétuel, ...) restent identiques aux
Échecs Orthodoxes.
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