Tournoy
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Tournoy belongs to a family of chess variants where pieces have to be oriented before moving. There are two famous predecessors: Ploy (Frank Thibault, 1973) and Rotary (Christian Freeling, Mindsports Website). Note than the name Tournoy is somewhat explicit, it even has a fashionable old-French look (Tournoi is tournament) and finishes with a "y". From Ploy it inherited the choice between move or turn, the material colors and the inspiration for the initial arrangement. From Rotary it took the unlimited movement of the pieces and the renunciation of some uninteresting two-directions pieces. Yes, I think that C. Freeling was right, the Shields in Ploy are too weak. On the opposite, the orthodox Pawn introduction and its promotion looks poorly inspired for a so innovating game. The Probe used in Tournoy, already existing in Ploy, makes a Pawn much more accorded to the game. Here, the Hammer is a novelty for this category of game. Indeed, a jumper was missing. Last not the least, exceptions have been avoided, improving the homogeneity of move between pieces.
Each side has 17 pieces orange or green:
Moves and Captures The pieces are tokens bearing their allowed directions on the top face. There are two categories ; short-range pieces, Cross and Probe ; and long-range piece, Hammer, Square, Fork and Trident. For every turn, the players may choose between:
The specific characters of the pieces are:
All captures are by displacement. Victory is got by checkmating or isolating the opposite Cross. Pat does not exist since it is always possible to rotate his Cross to pass his turn. Find the rules in the Chess Variant Pages
Cette idée n'est pas nouvelle, elle fut mise en oeuvre la première fois par Frank Thibault en 1973 pour son jeu appelé Ploy. Sur un échiquier pourpre de 9 x 9 cases s'affrontent 30 pièces portant des indicateurs de directions. Le joueur a le choix de déplacer une pièce dans une des directions qu'elle affiche ou de la tourner sur place pour changer ses directions potentielles de mouvement. Une tentative d'amélioration de ce jeu fut proposée par Christian Freeling avec son Rotary en 1981. Il jugeait très excessive l'égalité existant entre le nombre de directions et le nombre de cases autorisées pour le déplacement de chaque pièce. Tournoy s'inscrit dans la lignée de ces deux prédécesseurs. De Ploy, il hérite le choix entre bouger et tourner, les couleurs du matériel, le tableau et l'inspiration pour l'arrangement initial. De Rotary, il prend le mouvement illimité des pièces et l'abandon de certaines pièces à deux directions peu intéressantes. Enfin, il amène certaines originalités comme le Marteau. Règles du jeu: L’échiquier utilisé possède 9 x 9 cases alternées dans des tons violets. Chaque joueur dispose de 17 pièces de couleurs orange et vertes selon le camp: 1 Croix, 2 Tridents, 2 Fourches, 2 Equerres, 3 Marteaux et 7 Sondes Les pièces sont des jetons portant les directions permises pour leur mouvement dessinées sur la face supérieure. Il y en a deux catégories ; les pièces à courte portée, la Croix et les Sondes, et celles à long rayon d’action, le Marteau, l’Equerre, la Fourche et le Trident. A chaque tour les joueurs ont le choix entre :
Les différentes pièces présentent les particularités suivantes :
Toutes les captures se font classiquement par substitution. La victoire s’obtient par mise en échec et mat de la Croix adverse. Le pat n’existe pas puisqu’on peut toujours pivoter sa Croix pour passer son tour. |
You can play Tournoy (and Ploy) if you own Z-o-G. Download this zip-file: tournoy.zip.
Ploy is described in Modern Board Game by David Pritchard (London, W.Luscombe, 1975).